Astăzi se împlinesc 71 ani de la deschiderea traseului Traversarea Peretelui Ciorânga Mare (Peretele Ciorânga Mare).  Astăzi se împlinesc 77 ani de la deschiderea traseului Traseul Central din Peretele Piscului Rece (Peretele Piscului Rece).

Traseul Viesparul 5A

Premieră: Gheorghe Enache (Ceaca), Nicolae Călin, Ion Dragomir
Dată: 07-08.09.1960

Descriere traseu

Traseul este situat în Peretele de la Ceardac, porţiunea inferioară, delimitat la nord de un pinten al Peretelui Piscului Rece, iar la sud de muchia ridicată deasupra Peşterii Stanciului. Peretele se înalţă din poteca turistică marcată cu triunghi albastru, sfârşind pe Brâul Roşu.
Traseul Viesparul urmează o succesiune de fisuri, în lungul cărora sunt dispuse circa 60 de pitoane de asigurare.

Prima l.c. urmează unul din jgheaburile înguste conturate pe verticală. Pitoanele, vizibile chiar din punctul de plecare, ne conduc până la platforma de regrupare, pe care o întâlnim după 40 m.

În a doua l.c., traseul părăseşte linia jgheaburilor menţionate, continuând în lungul unor fisuri orientate oblic spre stânga; după 25 m, acestea îşi schimbă direcţia, spintecând pe verticală un mic intrând al peretelui. Pasajul este dur şi-l depăşim folosind scăriţele. Regruparea o executăm pe o platformă înierbată, situată la circa 37 m.

În a treia l.c., pitoanele sunt dispuse în lungul unei fisuri înclinate oblic spre dreapta, până într-un punct uşor surplombat; de aici, pentru a evita obstacolul, traversăm spre dreapta 3 m şi în continuare urcăm pe faţa peretelui, urmând linia de cea mai mare pantă, până la întinderea completă a corzilor. La pitoanele fixate special, ne regrupăm.

Ultimele două l.c. (a patra şi a cincea) le desfăşurăm prin interiorul unui horn uşor înierbat, care ia sfârşit pe Brâul Roşu.
Surse informaţii
Piatra Craiului Turism-Alpinism - Emilian Cristea, Editura Sport-Turism, București, 1984, pag 286, 297-298
Nomenclatorul traseelor 2000

Acces şi retragere

Rută acces: Cu circa 40 m înainte de a ajunge la Peştera Stanciului părăsim poteca marcată şi, orientându-ne la stânga, urcăm prin
grohotiş un vâlcel spre peretele înălţat la mică distanţă.
Rută retragere: Din Brâul Roşu, urmînd către stânga (nord) poteca, ajungem curând în valea Piscului Rece, unde avem ca reper roca de culoare roşiatică a brâului, în punctul de traversare peste Muchia Roşie. Din dreptul acesteia coborâm în poteca turistică pe care am venit de la cabana Plaiul Foii.

Topo

Traseul Viesparul

Poze

alt

Descoperă detalii despre acest traseu de la cei care l-­au parcurs

Vezi video-uri cu traseul realizate de cei care l-­au parcurs

Hartă

grohotiş un vâlcel spre peretele înălţat la mică distanţă.