Astăzi se împlinesc 59 ani de la deschiderea traseului Creasta Vestică (Vârful Judele (Mare)), 59 ani de la deschiderea traseului Muchia Porţii Bucurei (Turnul Porţii (Vârful Judele II - Mic)), 59 ani de la deschiderea traseului Umărul de Jos (Vârful Judele (Mare))

Muchia Nord-Estică a Colțului Gălbenelelor 2B, 6+

Sumar

PitoaneSpituriAsigurări mobileCreastăFisurăCopaciFriabil

Descriere traseu

Accesul din Strunga Măgarului până la lungimile de cătărare pe verticală din Muchia Nord-Estică se face pe Vâlcelul Colțului urmat de o muchie elementară care separă Valea Colților de bazinul înjnepenit al firelor superioare ale Vâlcelului Santinelei.
Sunt cam 6-7 lungimi de coardă, unde sunt utile câteva frienduri, câteva nuci și bucle lungi. Sunt zone unde coarda are frecare mare, atenție la mersul concomitent.
Din strungă pe Vâlcelul Colțului urcăm inițial pe un scoc apoi trecem ușor dreapta pe o muchie friabilă cu pernițe de iarbă. Putem asigura la zade. Ajungem la o zonă mai tehnică cu un hornuleț pe stânga (umed vara) și o fisură pe dreapta (necesită atenție la ieșire). Ceva mai sus mai avem un scoc pietros, unde putem asigura cu un friend. Apoi dăm într-o zonă cu mici fețe de piatră întrerupte de iarbă. La capăt ne angajăm pe un scoc înierbat cu mici praguri de piatră, având jnepeni și zade (puncte de asigurare) pe dreapta noastră. Ajungem pe o platformă de unde vedem partea finală a crestei ce urcă spre colț, dintr-un unghi inedit. Urmăm matematic creasta destul de friabilă, mai puțin un pasaj spre finalul acesteia, unde ocolim pe partea cu Valea Colților. Cotim stânga și după 15 m ne oprim pe iarbă și ne punem espadrilele.

LC1 (25m, 6+) - Urcăm pe față pe stânga apoi intrăm în spreiz în micul diedru, având prima asigurare în stânga la vreo 4 m de sol, un piton bătut în marginea unei benzi late de gresie care încinge peretele. Ne cățărăm cu atenție până la piton, apoi folosind alveola mare din apropierea asigurării traversăm scurt în dreapta diedrului și urcăm pe bolovanul de gresie unde putem să asigurăm al doilea piton, mai de încredere ca primul. Ne urcăm în dreapta la o fisură lărguță unde asigurăm o ancoră mecanică. Deasupra fisurii avem o mică platformă orizontală și un piton. Deasupra acestuia pe stânga se poate pune un friend într-o fisură orizontală. Dificultatea scade, ocolim pe dreapta un pâlc de jnepeni și ajungem la regruparea comodă cu un piton și o ancoră mecanică.

LC2 (50m, 5+) - Urcăm cu atenție în stânga regrupării unde putem monta un friend. Ceva mai sus dăm de singurul piton de pe lungime. În continuare avem o mică grotă pe partea dreaptă unde intră un friend. Revenim pe partea stângă a grotei și urcăm cu atenție până se domolește panta. Urmează o zonă cu iarbă și una cu jnepeni la care regrupăm. Iarna după piton urcăm pe partea stângă cu pioleții la pernițe de iarbă.

LC3 (40m, 1) - Urcăm pe creștetul cu pietriș și iarbă al Colțului Gălbenele apoi coborâm inițial pe stânga apoi spre dreapta pe lângă un bolovan apoi mergem spre fisura ultimei lungimi unde regrupăm la 2 pitoane.

LC4 (25m, 5+) - Urcăm fisura șerpuită care marchează un contrafort desprins de perete. După preferință putem pune frienduri medii/mari sau asigura pitonul de pe stânga. Ajunși după vreo 7m pe mica platformă unde se termină fisura traversăm scurt stânga și urcăm în muchie, atenți la terenul friabil. Trecem pe cealaltă parte a muchiei, având o platformă comodă la picioare în dreptul ferestrei. Continuăm pe muchia matematică până la o regrupare pe care o improvizăm în jnepeni. Lungimea are vreo 4 pitoane.

Continuăm pe traseul Clasic, mai în picioare, mai călare, având pe parcurs o regrupare cu 2 pitoane distanțate și un alt piton ceva mai jos (putem pune și un anou după un colț), până la stația de rapel cu 2 pitoane aflată la vreo 10 m de Strunga Colților. Foarte expus, dar priveliștea este minunată: Peretele Gălbenele, Umărul Gălbenele, Colțul Strungii și Colțul Mălinului.
Surse informaţii
Sursă foto și descriere: Rupi

Acces şi retragere

GPS: N 45° 25' 54.5" E 25° 29' 54.4"
Rută acces:
Munticel (TR) - Poiana Coștilei - Vâlcelul Poieniței - Hornul Pământos sau Hornul de la Scară -  Valea Colților (1B). Cam pe la jumătatea văii se face în stânga o potecuţă care duce imediat la blocurile de conglomerat peste care se urcă în Strunga Măgarului.
Varianta Beldie - după un urcuș pe Valea Colților până la cota 1985 (deasupra ultimei săritori cu surplombă a canionului), am părăsit firul văii intrînd spre stînga, pe o brînă largă pe care am denumit-o Brîna Colților. Aceasta conduce în creasta vecină apoi imediat sfîrșește într-un vâlcel stîncos paralel cu Valea Colților și care se pierde în jos spre Strunga Măgarului (Vîlcelul Colțului).
Rută retragere: Variante:
- Coborâm spre hornul de lângă ieșirea din Secundarul Gălbenelelor unde facem un rapel în Valea Gălbenelelor, aproape de Hotel Gălbenele.
- Facem dreapta direct din Strunga Colților urcând inițial Creasta Gălbenelelor apoi pe un brâu prin stânga crestei (pe partea cu Valea Gălbenelelor) spre Strunga Gălbenelelor. De aici putem coborî pe Valea Gălbenelelor (combinat sau nu cu Hornul dintre Fire) spre Refugiul Coștila.

Poze

Muchia Nord-Estică a Colțului Gălbenelelor

Descoperă detalii despre acest traseu de la cei care l-­au parcurs

Jurnale & referinţe

Useri care au parcurs traseul

LauraB - 01.03.2014
- 01.03.2014

Vezi video-uri cu traseul realizate de cei care l-­au parcurs

Hartă

GPS: N 45° 25' 54.5" E 25° 29' 54.4"